Vít Křišťan – klavír

"Moc rád se podělím o všechno, co pomohlo mě i mým studentům na hudební a životní cestě. Hudbu prožívám jako velký dar, způsob komunikace, možnost dělit se o radost, jako nekonečnou kreativní platformu, možnost se zdokonalovat a vdechnout přítomnému okamžiku magii. Společně se podíváme do tajů improvizace a světa kreativity, ukážeme si možnosti a způsoby interpretace, ale také se zaměříme na zdravý přístup jak k nástroji tak k hudbě jako takové."

Vít Křišťan

Pianista a skladatel Vít Křišťan studoval jazzové piano tři roky na Akademii muzyczne v polských Katowicích, kde roku 2010 obdržel titul bakalář. Magisterské tituly v oboru jazzové piano a kompozice získal po dvouletém studiu v dánském Odense na Carl Nielsen Academy of music. Od roku 2012 vyučuje hlavní obor a obligátní klavír na JAMU v Brně, od roku 2013 také na KJJ a VOŠ v Praze a od roku 2015 do doku 2022 působil také na HAMU v Praze. V březnu 2009 byl oceněn jako druhý nejlepší hráč na Wroclavském festivalu Jazz nad Odrou.

Realizoval dvě autorská CD: Imprints (2013) a Torok – Slavík – Křišťan (2017). Jako klavírista se dále podílel na natáčení řady významných jazzových alb, mezi nimi například alba Jaromíra Honzáka Early Music a Uncertainty, dále Light Year od Inner Spaces a Prague Six od Concept Art Orchestra. Tato čtyři alba získala ocenění Akademie populární hudby Anděl za nejlepší české jazzové album roku. Na cenu Anděl byla následně nominována také Honzákova nahrávka Blood Sings.

Jako hráč na klavír, a v některých případech i jako skladatel, se Křišťan podílel na dalších nahrávkách, mezi něž patří například alba Inner Spaces a Jarní, dále projekt Vánoce dospělých od Concept Art Orchestra, který byl rovněž nominován na cenu Anděl, či album More skupiny Joanna Kucharczyk Quartet. Spolupracoval také na deskách Supernatural Fenomena (Tomáš Hobzek Quartet), Loving Season (Marta Kloučková Quintet), Stopa snu Marty Kloučkové a dále na projektech Conversations (Robert Balzar Trio), Jedním dechem (Dan Bárta & Robert Balzar Trio) nebo Different Aspects of Silence (Kornel Feket Kovacs), a mnoha dalších.

Dále spolupracoval se jmény jako: Bo Stief (DK), Niels Berg (SWE), Joel Illerhag (SWE), Oskar Schonning (SWE), Boris Kozlov (RUS/NY), Alex Sipiagin (RUS/NY), Rory Stuart (NY), Sissel Vera Pettersen (NOR), Hugo Rasmussen (DK), Shayna Steele (NYC), Marc Bernstein (USA/DK), Niclas Campagnol (IT/SWE), Arturo Sandoval (USA), Ross Pederson (NYC), Brian Cockerham (NYC), Jeremy Most (NYC), Lionel Loueke (NYC), Kornel Fekete Kovacs (HUN), Veronika Harcsa (HUN), Grzegorz Kar- nas (PL), András Dés (HUN) atd.

Vystupoval na festivalech v Polsku (Sopot, Gdynia, Krakow, Lodz, Warszawa, Jelenia Gora, Bielsko Biala, Wroclaw), Turecku (Afyon), Litvě (Klaipeda), Německu (Berlin, Bautzen, Dresden), Rakousku (Vídeň, Salzburg jazz festival), Dánsku (Odense, Copenhagen jazz festival), Bulharsku (Sofia), Francii (Bordeax, Toulouse jazz festival, Paříž), Velké Británii (London jazz festival, Edinburgh jazz festival), Švýcarsko (Muri), Itálie, Švédsko, Španělsko, Makedonie atd. Jako lektor se zúčastnil jazzových seminářů a workshopů v Dánsku, Německu, Polsku, Jižní Korei, Srbsku a Gruzii.

Působí jako bandleader v československé kapele Jany Kirschner, je stálým hráčem v triu Roberta Balzara, kvartetu s Danem Bártou, kvintetu Jaromíra Honzáka, kvintetu Marty Kloučkové, kvartetu Tomáše Hobzka, kvintetu Marka Urbánka a projektu Concept art orchestra Štěpánky Balcarové.